Google straffer hjemmesider som fungerer dårlig på mobil
21. april gjennomførte Google den største oppdateringen
de har gjort i søkemotoren sin på mange år. Selskapet endrer kriteriene for å bli rangert høyt i Google-søk fra mobil, noe som vil få betydelig innvirkning på søkeresultatet i alle land.
Slike endringer i algoritmene er ofte svært hemmelige for å hindre manipulering av søkeresultater, men denne gangen har Google vært tydelige på hva som utgjør den største endringen; nemig om nettsiden er mobilvennlig eller ikke.
Google lever av å levere relevante. Derfor er ikke overraskende at de nå velger å vektlegge brukervennlighet på mobil når de rangerer nettsider. Tenk hvor frustrerende det er når du er på farta og ønsker å sjekke åpningstider, adresse eller telefonnummeret til en bedrift, men kommer til en nettside som er håpløs og navigere i fra mobilskjermen.
Mange norske bedrifter har ikke mobiltilpasset hjemmesiden og oppleve en lavere rangering ved søk fra mobil. Lurer du på om din nettside består Google-testen? Det tar bare ett minutt, klikk HER.
Hva menes med mobilvennlig?
• Unngå programvare som ikke støttes av mobiltelefoner, f.eks. Flash
• Sørg for at all tekst er lesbar uten «zoom og pinch»
• Gjør navigering «tommel-vennlig» på mobilversjonen
• Lag knapper av linker eller sørg for at avstanden mellom linker er god nok til å unngå at man klikker feil.
Hva gjør du hvis nettsiden din ikke består testen?
Det finnes to ulike metoder å mobiltilpasse en tradisjonell nettside. Du kan bygge en ny nettside med responsivt design. Elementene på nettsiden vil da respondere på skjermstørrelsen og tilpasse innholdet etter skjermstørrelsen. Dette er et opplagt valg dersom du har en nettbutikk eller avansert funksjonalitet på nettsiden din.
Alternativet er å designe en mobilside
som skreddersys for til et mobilt publikum. Besøkende fra mobil vil automatisk videresendes til den mobilvennlige versjonen. Dette er en rimeligere løsning som egner seg godt for enklere nettsider og bedrifter med begreset budsjett.