Tiltrekk deg flere kunder på Google
- By Jonas Kulland
- •
- 01 Sep, 2016

Bli funnet når noen søker etter dine tjenester
Å bli funnet av dem som søker etter dine tjenester eller produkter er viktig. SEO (Search Engine Optimization) innebærer at man strukturerer og merker innholdet på nettsiden på en måte som gjøre det lett for søkemotorer som Google å indeksere innholdet. Det vil samtidig påvirke din rangering når noen foretar et søk som beskriver dine tjenester.
To måter å synliggjøre seg på Google
- «Organisk synlighet» viser til din naturlige rangering på ulike søkeord. Du kan ikke betale deg til bedre «organisk synlighet». Du kan derimot løfte din naturlige rangering med søkemotoroptimalisering (SEO). Det er denne naturlige formen for synlighet som jeg skal ta for meg i denne artikkelen.
- «Betalt synlighet» viser til annonseringsverktøy som Google Adwords. Google Adwords lar deg plassere en link til nettsiden din på toppen av søkeresultatet når noen benytter spesifike søkeord innenfor et geografisk område du har virksomhet. Annonsetypen er som regel for CPC (Cost-Per-Click)-annonser eller CPM (Cost Per Thousand)
(The "M" in CPM represents the roman numeral for 1,000)

Noen tips for å bedre synligheten din:
- Bruk gode overskrifter i tekstene dine. 75% av alle søk benytter en kombinasjon av 3-5 søkeord. Søk er ofte i spørsmålsform. Overskriftene dine bør gjennspeile dette. Prøv å svare på spørsmål du tror mange lurer på.
- Tålmodighet er en knapp ressurs. Websidene dine må laste raskt så ventetiden blir så liten som mulig for de besøkende, enten de besøker nettsiden din fra PC, nettbrett eller mobil. Lastetid er en viktig faktor i rangering av nettsider, derfor bør dette vektlegges tungt. Filer og bilder på komprimeres, tagges og optimaliseres før de brukes på en nettside. Dette kan være tidkrevende arbeide, men det vil alltid betale seg.
Se hvordan nettsiden din presterer her: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights

- Lag orginalt innhold som omhandler det du jobber med og som svarer på det brukerne søker etter. Du har sikkert hørt om "Content Marketing". Det går ut på å skape redaksjonelt innhold som gir verdi for leseren, gir troverdighet til at du vet hva du snakker om og det oppfattes gjerne ikke som reklame.
For å skape nytt innhold uten at nettsiden blir uoversiktlig stor bør du integrere en blogg på nettsiden din. Bloggen lar deg organisere innholdet og søke i gamle artikler. For deg som har tid og lyst til å skrive blogg er dette troligden mest effektive måten å synliggjøre nettsiden sin når noen søker på det du skriver om.
PS: Husk at teksten skal appellere til mennesker i siste innstans, så ikke skriv teksten til Googles crawlere. Det er ikke spesielt interessant å lese en tekst som er stappfull av nøkkelord og uten substans.

- Forsøk å bruke gode bilder som underbygger budskapet ditt. Vær nøye med å tagge (merke) alle bilder med søkeord som matcher søkeordene du har vektlagt i tekst og overskrifter på den aktuelle siden.
Alle bilder bør gis en "Alt-tag" og en "Tooltip-tag" med søkeord som matcher omkringliggende tekst.
- I mange tilfelle bruker de besøkende en mobiltelefon når de ser på siden din. Det er derfor viktig å sørge for at nettstedet ditt ikke bare er mobiltilpasset, men mobilvennlig. Du kan sjekke om Google annser nettsiden din som mobilvennlig med denne kjappe testen: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly

- Bruk et nøkkelordverktøy for å finne alle varianter av søkeord og søkefraser publikum bruker i Google. Dersom jeg skal sette opp en annonsekampanje for en fysioterapeut som skal synliggjøres på ordet "fysioterapeut" i kombinasjon med mange ulike "stedsnavn" bruker jeg f.eks. dette verktøyet: http://keywordmixer.com
Dette verktøyet kan også benyttes på sider der mange bilder skal tagges med søkeord eller når du skriver blogg.


Viking Redningstjeneste ønsker å tilby kundene sine dekkskift, enten du er på jobb eller hjemme. Ytterligere tilleggstjenester skal kobles til etter hvert. For å få til dette trenger de et solid bookingsystem, en presentabel webportal og et API som sender data til Vikings CRM-system. Med integrert SMS-gateway kan du enekt varsle kunder og ansatte og nye avtaler eller kanselleringer. Automatisk utsendelse av SMS-påminnelse i forkant av avtaler og SMS for å bekrefte avtaler er bare noen av fordelene vi tilbyr.

Vi har nå gjennomført en større oppgradering av programvare og brukregrensesnitt som vil gi deg som bruker mange nye fordeler. Vi har fokusert vår innsats på hastighet (Det nye redigeringsverktøyet laster 40% raskere), nye funksjoner (widgets, galleri og mer fleksibelt design) og nye skrifttyper.
Ombygd i React - Vi utnytter en ny type Javascript-bibliotek som ble utviklet av Facebook, kalt React framework, som vår kjerneteknologi.